Veľké malé klamstvá (filmová recenzia)

Moja 1. filmová recenzia tu na blogu je venovaná pomerne čerstvej minisérii Veľké malé klamstvá (2017), ktorá si podľa môjho názoru zaslúži väčšiu pozornosť, a to nielen kvôli k tomu, že tam hrajú známe filmové hviezdy...

Diskusia  (4)

Film je moja veľká vášeň, preto som sa rozhodol založiť si na blogu i rubriku s filmovými recenziami. Som síce autorom mnohých komentárov k filmom, vlastne každý film čo vidím aj skomentujem, no recenziám som sa doposiaľ až tak nevenoval. Je načase to zmeniť.

Jean-Marc Vallée patrí k režisérom, ktorí sa venujú predovšetkým vzťahovým drámam a drámam s dôrazom na silné osobnosti či zaujímavý životopisný príbeh. Mal som preto veľké očakávania a som veľmi rád, že jeho najnovší seriálový prírastok nie je vôbec žiadnym sklamaním. Myslím, že je veľkým šťastím, že sa tohto projektu ujal práve on a tiež, že sa upustilo od pôvodnej myšlienky urobiť z tohto projektu podľa románovej predlohy spisovateľky Liane Moriarty iba celovečerný film.

Veľké malé klamstvá
Veľké malé klamstvá

Náplň a skladba dejovej linky je ťahákom celej série

V súčasnosti síce nie je núdza o kvalitné vzťahové drámy, no zase nie je až tak veľa filmov či seriálov, ktoré by dokázali divákovi ponúknuť takto bohato utkanú sieť rodinných, sociálnych a iných medziľudských vzťahov, pričom z nich i na záver rozumne pozliepať jeden ucelený obraz. V tomto prípade je výsledkom nielen vynikajúca vzťahová dráma, ktorá sa navyše dokáže po celý čas niesť v duchu príjemnej melodrámy, ale ktorá je tiež ozvláštnená prvkami záhadnej tragédie. Tá je tu síce na tanieri už hneď od začiatku, no pritom o nej divák nevie nič konkrétne. A to sa samozrejme odrazilo i na atmosfére, ktorá tak získala mierny vánok mystéria živeného nezodpovedanými otázkami, čoho dôsledkom bolo, že hlavná os príbehu po celý čas dokázala dráždiť aj moju zvedavosť. Avšak, čo je nemenej dôležité, v tomto smere ani jeden diel série nič zo svojho čara nestratil. Skladba dejovej linky je preto vôbec to najlepšie, čo táto miniséria ponúka - netradične vyskladaný príbeh pozostávajúci z niekoľkých navzájom súvisiacich hlavných dejových línií, kde sa každá jedna venuje konkrétnej rodine štyroch hlavných predstaviteliek (Madeline, Celeste, Jane a Renáta). Osobne ma najviac zaujal osud Madeline (Reese Witherspoon) a Celeste (Nicole Kidman). A nie je to iba vďaka tomu, že ide o skvelé a výrazné herečky, ale je to najmä kvôli obsahovej náplni ich seriálového životného príbehu. Problémy, s ktorými sa museli v rodine potýkať (nevera, týranie...), sa mi zdali najzaujímavejšie a po dramatickej stránke i najmotívnejšie vyjadrené.

Prvý dojem môže klamať, život často vyžaduje konštruktívne riešenie problémov

Základná os dejovej linky je umne dotváraná výpoveďami svedkov s políciou, ktorí potom v hlavnom príbehu majú len také krátke, epizódne vstupy a naoko nič výraznejšie neovplyvňujú. Veľmi však pomáhajú divákovi utvoriť si ucelenejší názor na faloš a pretvárku malomesta, ktorá v sérii vyteká snáď z každej strany. Najmenej ma oslovila osobná dráma Jane (Shailene Woodley) - jej konanie v snahe pomstiť sa otcovi svojho syna niekedy vyznievalo mdlo a hlavne nerozumne. Časti jej príbehu, ktoré sa týkali problému syna v škôlke, boli ale výborné, škoda, že sa ten problém ešte viac neprehĺbil, prípadne sa nepridalo viac konfliktov alebo pokusov o riešenie. Ponúknuté riešenie sa mi vôbec nepáčilo, prišlo mi hrozne naivné, nič neriešiace a z pohľadu Jane aj nerozumné.

Herecké osadenstvo ozdobou série

Herecká zostava je jednoznačne veľkou devízou, najmä tá ženská. Všetky hlavné herečky už neraz v minulosti dokázali, že sa v dramatických a silných príbehoch cítia ako ryby vo vode a že postavám, ktoré stvárňujú, dokážu dať i čaro svojej osobnosti, ktoré ma u týchto konkrétnych herečiek vždy dokáže zaujať, prípadne prekvapiť niečím novým. Čo sa týka mužských postáv, ani tu nemám takmer žiadne výhrady, hlavne Alexander Skarsgård to tu roztočil v plnej paráde. Lepší dojem mi narúšal len Adam Scott, ktorý mi tu pripadal len ako taký trkvas. Možno práve tu urobil režisér chybu, chcelo to iného herca a tiež by som charakterovo túto postavu trochu "vylepšil". V kontexte vážnych tém (osobné zlyhanie, problémy s dcérou a exmanželom...), ktoré musela Madeline riešiť, mi veľmi nesedelo, že jeho postava vyznievala smiešne a až príliš nemohúco. Našťastie bol to iba taký okrajový problém. Mnohé tu totiž zachraňuje výborne odvedená režisérska práca, fantastická kamera s estetickým zmyslom pre farebné tónovania a príjemný hudobný doprovod, ktorý príhodne utváral atmosféru komunity malého mesta. Ale to najlepšie, čo treba oceniť, sú brilantne napísané dialógy (miestami dokonca s nádychom čierneho humoru), ktoré inteligentným spôsobom dávajú najavo, že aj napriek tomu, že väčšina diváckeho obecenstva nepatrí do rovnakej spoločenskej vrstvy ako hrdinky vo filme, ktorých bohatstvo im dávalo veľkú dávku slobody, ich problémy sa nás ostatných i tak bytostne dotýkajú. Peniaze skrátka nie sú zárukou spokojného a bezproblémového života a už vonkoncom nie sú univerzálnym riešením. Umenie, ako žiť a úspešne plávať džungľou medziľudských vzťahov, je skrátka umením nezávislým na peniazoch. Na druhú stranu, jediným výraznejším záporom môže pre niekoho byť relatívne pomalšie tempo, ktorému sa však podľa môjho názoru dá celkom rýchlo prispôsobiť.

To najlepšie na záver

Všetci dobre vieme, ako je pri tomto formáte náročné nastúpený úvodný dobrý trend a pozitívny dojem udržať až do konca. V tomto prípade sa to však podarilo, aj keď chybičky by sa tu samozrejme našli. Páčilo sa mi, ako rozuzlenie príbehu mnohé, na prvý pohľad nesúvisiace veci, spojilo do jednej peknej kompaktnej mozaiky. Na druhú stranu to ale malo aj jednu nevýhodu - z pohľadu osobnej drámy Jane finálna pointa mohla vyznieť trochu prvoplánovo. Avšak aj napriek tomuto nedostatku mi to celkový výborný dojem nenarušilo, čo sa v mojom prípade dá považovať za malý zázrak. Omnoho dôležitejší je myšlienkový presah série, ktorý pekne podčiarkol falošnú tvár komunity malého mesta a ako je niekedy veľmi ťažké nájsť v spleti komplikovaných medziľudských vzťahov ten správny smer.

Do budúcnosti má Jean-Marc Vallée ako režisér veľký potenciál. Nám divákom nezostáva nič iné ako dúfať, že mu tento výborný trend vydrží i naďalej. Sľubne vyzerajúce ďalšie projekty sú toho dôkazom.

HODNOTENIE: **** (85/100)KLADY:

- technická a herecká stránka

- scenár

- finálna pointa

Zápory:

- občasné nerozumné jednanie jednej z postáv

- nemohúcne pôsobiaci manžel Madeline

- mierna prvoplánovosť na záver

INFORMÁCIE O FILME:

Big Little Lies

Dráma USA, 2017, 6 h 49 min

Réžia: Jean-Marc Vallée

Predloha: Liane Moriarty (kniha)

Scenár: David E. Kelley

Kamera: Yves Bélanger

Hrajú:

Reese Witherspoon, Nicole Kidman, Shailene Woodley, Alexander Skarsgård, Laura Dern, Adam Scott, Zoë Kravitz...

Producenti: Nicole Kidman

Anotácia:

Bohato utkaná sieť medziľudských vzťahov, ktorá sa nesie v duchu melodrámy a inteligentne odkrývanej tragédie okorenenej prvkami čierneho humoru, pričom sa tu všetko okolo hlavných postáv na záver spojí do peknej mozaiky, ktorá navyše dokáže ponúknuť i veľký myšlienkový presah. Na druhú stranu tu lepšiemu dojmu mierne podráža nohy občasné nerozumné správanie jednej z hlavných postáv, pričom pre niekoho sa môže javiť ako problém aj trochu pomalšie tempo minisérie.

Richard Zona

Richard Zona

• Počet článkov:  35