Medzi úspechom a neúspechom je veľmi tenká hranica - The White Queen (filmová recenzia)

Dnes vám predstavím filmový svet, kde za nitky ťahajú predovšetkým ženy. Nie darmo sa hovorí, že muž je hlava rodiny, ale žena je krkom, ktorý ňou otáča...

Vojna ruží. Všetci sme o nej počuli a všetci máme o nej niekde hlboko v podvedomí ukrytú aspoň hmlistú romantickú predstavu, ktorá sa tam usadila ešte niekedy v školských laviciach. Nie je divu. Britská história je veľmi pestrá a hlavne bohatá na námety, ktoré ako keby boli vystrihnuté z nejakej rozprávky alebo srdcervúcej balady. No poväčšine to nie sú rozprávky, ale realita odohrávajúca sa kedysi dávno, v inej dobe, kedy platila iná morálka, iná etika a iné spoločenské pravidlá v porovnaní s tým, ako ich poznáme dnes. A keďže si pod patronát toto spletité a komplikované obdobie britských dejín vzalo BBC, tak úspech na seba nenechal dlho čakať. Ako inde tak i tu sa prejavil ich zmysel pre precíznosť a hodnovernosť dobových reálií.

The White Queen
The White Queen

Zaujímavá knižná predloha

Seriál vychádza z knižnej predlohy spisovateľky Philippy Gregory, avšak keď mám pravdu povedať, práve preto som sa obával, že by mohol nastať kameň úrazu. Ide síce o spisovateľku veľmi známu, ktorá sa navyše tomuto obdobiu britských dejín venuje i v ďalších knihách (napr. The Other Boleyn Girl), no ktorá tiež vo svojich knihách rada fabuluje a vymýšľa si rôzne historické nezmysly. K jej knihám preto treba pristupovať opatrne a rozmyslieť si, čo od nich vlastne očakávam. Či mi stačí len príbeh zasadený do historického prostredia konkrétneho obdobia dejín, alebo chcem aj nejakú pridanú historickú hodnotu. V tomto prípade som rád, že som sa dočkal i tej pridanej hodnoty, pretože seriál nielenže pomerne dobre kopíruje svoju knižnú predlohu, ale navyše sa snaží kopírovať aj aspoň základné historické udalosti tohto komplikovaného britského obdobia vojny dvoch mocných rodov o kráľovskú korunu a vládu nad Anglickom. Poznáme ju ako Vojnu dvoch ruží, kde bielou je prezentovaný rod Yorkovcov a červenou rod Lancasterovcov, resp. neskôr Tudorovcov.

Boj o moc, kde za nitky ťahajú ženy

Dejová linka tohto desaťdielneho seriálu sa točí predovšetkým okolo troch žien - Alžbeta Woodvillová (Rebecca Ferguson), Margaréta Beaufortová (Amanda Hale) a Anne Neville (Faye Marsay). Je rok 1464 a Anglicko je už deväť rokov v občianskej vojne o kráľovskú korunu, na ktorú si robí nárok ako rod Yorkovcov, tak i rod Lancasterovcov, pričom ani jeden z nich nemieni ustúpiť. No zdá sa, že šťastena je predsa len viac naklonená na stranu bielej ruže - mladý Eduard z Yorku (Max Irons) je vďaka pomoci a intrigám Richarda Nevilla (James Frain) z Warwicku (známy tiež ako kráľotvorca) korunovaný za kráľa Eduarda IV. Novopečený kráľ sa však zamiluje a tajne si za manželku zoberie vdovu Alžbetu Woodvillovú, no a tým sú všetky plány na ovládnutie trónu cez nastrčeného kráľa zmarené. Svoju nenávisť preto Richard Neville logicky prenesie na pôvodcu svojho nešťastia – novú kráľovnú. Čo je ale dôležité, tento boj nemieni vzdať. Presne rovnako ako urodzená Margaréta Beaufortová z rodu Lancasterovcov, ktorej celý život sa scvrkol iba na jediný cieľ – dosadiť na anglický trón svojho jediného syna Henricha Tudora. Do boja o moc sa však zapája aj Anne Neville, dcéra lorda Warwicka, ktorá je ale v skutočnosti len bábkou v rukách svojho otca. Je preto viac ako jasné, že Vojna ruží ani zďaleka neskončila, skôr naopak, Alžbeta s Eduardom musia spolu ešte vybojovať nejednu bitku, či už na bojovom poli, alebo v zákulisí kráľovského dvora...

Výborná technická stránka a uhrančivá Amanda Hale

Prečo mi v tomto prípade tak záleží na pridanej historickej hodnote? Dalo by sa povedať, že je to najmä vďaka formálnej stránke seriálu. Na pohľad tu totiž nie sú žiadne veľkolepé bitky ani veľa osobných súbojov, ktoré sú veľkým lákadlom u väčšiny historických filmov či seriálov. No historického nadšenca seriál ohromí svojou vynikajúcou výpravou so zmyslom pre detail – interiéry a exteriéry odrážajú realitu svojej doby, pričom sa mi páčilo, že sa nezabudlo ani na precíznu kostýmovú tvorbu, ktorá pôsobila ozaj veľkolepo. Pomyselnou korunkou je potom vynikajúca kamera s prirodzeným zmyslom pre farbu, príjemnú hru svetla a tieňa a v neposlednom rade i so zmyslom pre umné snímanie jednotlivých postáv. Atmosféru pritom príhodne dopĺňa hudba, ktorá má už po chvíľke tendenciu zaliezť do hlavy na veľmi dlhý čas. Jediné, čo by sa snáď v tomto smere dalo vytknúť, je niekedy prílišná čistota mestských ulíc, čo ale za až tak veľkú chybu nepovažujem.

Z pohľadu hereckého osadenstva oceňujem hlavne obsadenie menej opozeraných tvárí. Okrem krásnej R. Ferguson tu však jednoznačne dominuje Amanda Hale, ktorej výkon v kontexte jej postavy Margaret Beaufort bol často až šmakózny, radosť pozerať. Veľmi rýchlo scenár prišiel do stavu, kedy som sa podvedome tešil hlavne na scénu s ňou. Možno niekto namietne, že jej výkon bol až príliš „hysterický“ a afektovaný, avšak netreba zabúdať, že vzhľadom na charakter jej postavy (fanaticky pobožná žena) sa práve niečo takéto od herečky čakalo. Mne osobne preto nezostáva nič iné, iba sňať pred ňou pomyselný klobúk.

Inteligentné zakomponovanie fantazijných prvkov do reálnej histórie

Za zmienku tiež stojí, ako umne boli do fiktívnej časti príbehu pridané rôzne magické čáry-máry v podaní kráľovnej Alžbety a jej matky Jacquetty Woodville (Janet McTeer). Boli zakomponované do reálnych historických udalostí a vidno, že autorka predlohy sa v danom chaotickom období anglických dejín vyzná dokonale a čo je hlavné, nechýba jej ani veľká dávka fantázie, ako dať tejto zaujímavej téme punc lákavého konzumu. Preto si tento seriál určite užijú aj neznalci, dokonca aj tí, ktorí dejiny nemajú veľmi v láske. Stačí mať len kúsok romantickej duše a zmysel pre epickosť.

Vo všeobecnosti sa dá o tomto seriáli povedať, že ide po formálnej i obsahovej stránke o precízne odvedenú prácu, nadpriemernú záležitosť, a to dokonca i vo sfére britskej produkcie, ktorá na diváka už tradične chrlí samé zaujímavé projekty. To sa týka hlavne veľkolepej, uveriteľnej výpravy a kostýmovej tvorby. Naproti tomu som trochu na pochybách, či tento seriál osloví úplne každého, predsa len, v tej záplave postáv a udalostí sa divák-laik môže stratiť. K väčšiemu zážitku by možno preto dopomohlo pár doplňujúcich informácií k postavám a aspoň k základným udalostiam, ktoré sú všade ľahko dostupné. Avšak pre tých, ktorí majú radi zmes romantiky a intríg na pozadí zaujímavého historického prostredia, ide o jasnú záležitosť.

HODNOTENIE: **** (80/100)

KLADY: uveriteľná výprava, precízna kostýmová tvorba, scenár, postava Margaréty Beaufortovej (Amanda Hale)

ZÁPORY: náročnejšia orientácia v hist. udalostiach, pre laika potreba doplňujúcich informácií

Anotácia:

Po formálnej i obsahovej stránke precízne odvedená práca s rozumným skĺbením reality a fantázie, ktorá nadchne i svojou výpravou a kostýmovou tvorbou. Z hercov tu jednoznačne dominuje Amanda Hale, v jej podaní historická postava Margaréty Beaufortovej dostala ďalší rozmer. Na druhú stranu seriálu trocha podráža nohy náročnejšia orientácia v historických udalostiach. Pre laika tu preto vyvstáva potreba doplňujúcich informácií kvôli ucelenejšej predstave o postavách a ich konaní.

The White Queen (r. 2013)

• Spojené kráľovstvo, , 10x60 min min.

• Žáner: Dráma

• Réžia: James Kent, Colin Teague, Jamie Payne

• Scénar: Lisa McGee, Malcolm Campbell, Emma Frost, Nicole Taylor

• Kamera: Fabian Wagner, Jean-Philippe Gossart, David Luther

• Hudba: John Lunn

• Obsadenie: Aneurin Barnard, Rebecca Ferguson, Amanda Hale, Oscar Kennedy, Reece Pockney, Juliet Aubrey, James Frain, Max Irons, Janet McTeer, Hugh Mitchell, David Oakes, Robert Pugh, Eleanor Tomlinson, Rupert Graves

Richard Zona

Richard Zona

• Počet článkov:  35