Krajina bezprávia, kde ženy musia prevziať úlohu mužov - filmová recenzia

Dnes niečo o krajine bezprávia, kde ľudský život nič neznamená a kde sa každý musí spoľahnúť predovšetkým len sám na seba. Drsné, kruté, nemilosrdné...

Diskusia  (4)

„Ešte nikdy nebola pustina tak vyprahnutá, bezprávie tak bezútešné a situácia tak beznádejná...“

Miniséria Godless je ďalším názorným príkladom, akými míľovými krokmi sa v súčasnosti uberá produkčná spoločnosť Netflix. Mne osobne sa v poslednej dobe často nestáva, že by ma niečo od Netflixu vyslovene sklamalo, skôr naopak, väčšinou všetko stojí za pozornosť. Tiež myslím, že je len dobre, že Steven Soderbergh nakoniec prehovoril Scotta Franka, aby z pôvodne zamýšľaného filmového formátu upustil a z Godless urobil radšej sedemdielnu minisériu.

Godless
Godless

Prvé minúty vyrazia dych

Prostredie, v ktorom sa príbeh odohráva, je pekne vykreslené hneď v prvej scéne. Tá sa rozhodne s nikým nemazná a divák je preto už od prvej minúty pripravený na všeobecnú drsnosť, ktorá ale zároveň dáva tušiť aj silný príbeh. Pomalý, tichý prejazd vypáleným mestečkom Creede plným mŕtvol som si mal chuť pustiť hneď viackrát, tak silno na mňa zapôsobil. Verím, že rozhodne nie som jediný, ktorého už prvé minúty tejto minisérie priklincovali na stoličku. Smútok a mrazivá atmosféra tak dosiahli vysokú úroveň už po pár minútach, a čo je hlavné, atmosféra sa viac-menej udržala až do konca. Takéto expresne rýchle a emotívne úvodné nastolenie nemilosrdnosti, krutosti a bezprávia divokého Západu veľmi často vo westernoch nevidím, hlavne v tých moderných nie.

Westernová klasika – motív pomsty

Ako to už vo westernoch obyčajne chodí, príbeh je vo svojej podstate veľmi jednoduchý, založený na pomste medzi jedným vyhnancom a hordou banditov. La Belle je pokojné mestečko plné žien, ktoré po nedávnej banskej tragédii prišli o svojich mužov. Časom však ženy v meste potrebujú oživiť ekonomiku a znovu otvoriť baňu na striebro hneď za mestom. Do týchto plánov však krutým spôsobom zasiahne spor medzi bývalými zločineckými kumpánmi - vynikajúcim strelcom Royom Goodom (Jack O'Connell) a vodcom bandy hrdlorezov Frankom Griffinom (Jeff Daniels). Roy sa pred Frankom skryje neďaleko mesta u osamelej vdovy Alice Fletcher (Michelle Dockery), ktorá na svojom ranči chová divoké kone a vychováva syna s indiánskou krvou (Samuel Marty). A to znamená pre mestečko začiatok všetkých problémov. Zopakuje sa masaker v Creede?

Zaujímavá réžia vo mne vyvolala množstvo asociácií

Nedajte sa zmiasť touto zdanlivo jednoduchou dejovou linkou. Režisér si so sebou priniesol tromfy v rukávoch v podobe dokonale prepracovanej mizanscény – vynikajúca práca s kamerou najmä v podobe šikovného využívania svetla a tieňa a tiež aj uhla snímania. V neposlednom rade mňa osobne očarili aj dlhšie statické zábery kamery, ktoré tu inteligentne upriamujú pozornosť diváka na predmet alebo konkrétnu postavu. To všetko malo za následok spoluvytváranie príbehu a tiež aj peknú farebnú kompozíciu. Spolu to vytvára oku lahodiaci dojem a pomerne artové vyznenie. Niektoré scény mi dokonca prišli, ako keby ich točil Steven Soderbergh osobne, aj keď samozrejme si uvedomujem, že sa na celej minisérii podieľal len produkčne. No spôsob réžie a využívania kamery mi často vyvolal úplne absurdnú asociáciu a podobnosť s jeho filmom King of the Hill (1993). Tento môj názor však treba brať s rezervou, ide iba o môj šialený pocit, síce zvláštny, ale bol tam.

Mix známych i menej známych tvárí, ktorý poteší

Príjemne ma prekvapila aj herecká stránka minisérie. Ide vlastne o akúsi zmes známych a menej známych tvárí, kde i tie menej známe si dokážu ľahko získať pozornosť diváka. Čo je však hlavné, zaujímavo dotvárajú kolorit celého mestečka, pričom každá jedna postava má silnú tendenciu niečím upútať, najmä svojou charizmou, charakterom alebo rôznymi výstrelkami. Napríklad ma zo začiatku celkom šokovala nahá postava nemeckej maliarky promenádujúcej sa mestom na koni, no postupom času mi jej úloha a správanie začali dávať zmysel. Na druhú stranu, niekomu môže vadiť účinkovanie Jeffa Danielsa, keďže väčšina z nás ho má zafixovaného v úlohe komika a srandovnej postavičky, povedzme napríklad v takom Blbý a blbší (1994). Imidž, ktorý sa logicky do kontextu tak vážnej postavy, akou je Frank Griffin, nie celkom hodí. No poviem vám, bol som šokovaný, ako irelevantné to pre mňa bolo - na jeho komickú minulosť som si za celý čas ani raz nespomenul. A nebolo to len vďaka tej jeho brade. Jeff Daniels sa skrátka do Franka úplne vložil a každá jedna scéna s ním bola mimoriadne zaujímavá.

Scenár a dialógy – klenoty minisérie

Jeden z najväčších kladov minisérie sú dialógy, ktoré boli po všetkých stránkach jednoducho geniálne. Bolo ich síce pomenej, no ani jedno slovo nevyšlo nazmar, každé malo svoju váhu, pričom každý jeden dialóg medzi postavami krásne dopĺňal obraz o ich charaktere. Skrátka, žiadne zbytočné vykecávanie sa tu nekoná. Za zmienku tiež stojí, s akou ľahkosťou sa striedali vážne myšlienky (prevažne na tému morálky) s občasným odľahčením v podobe humornejšej hlášky. Preto nezostáva nič iné, iba konštatovať, že scenár je sakramentsky dobre napísaný, Scott Frank sa teda v tomto smere musel riadne zapotiť. Prinieslo to však svoje ovocie. Vďaka inteligentným dialógom, vhodne voleným slovám a umnému odkrývaniu jednotlivých dielikov príbehovej skladačky potom posledné časti minisérie nadobúdajú aj veľkú dávku osudovosti a celý príbeh tak dostáva epický rozmer.

Šetrenie streliva až na záver

Ten kto dá tejto minisérii šancu, dostane bohatú odmenu v podobe silného filmového zážitku. Ide o niečo svieže a westernovo netradičné, a to nielen svojou formou natočenia, ale i celkovou koncepciou dejovej linky, ktorá stojí na pevných základoch brilantne napísaného scenára. Bonusom je i skutočnosť, že informácie ohľadom minulosti hlavných postáv sú divákovi servírované pekne pomaly a postupne na báze flashbackov. Kúsok po kúsku sa tak skladá príbehová mozaika, ktorá v závere vrcholí snáď najepickejšou prestrelkou, akú som mal kedy možnosť vo westerne vidieť. Celkom, akoby si celý čas jednotlivé postavy šetrili guľky až nakoniec. Musím však priznať, hoci nerád, že tu bolo občas tempo na môj vkus až príliš lenivé, pričom niektoré scénky mi pripadali zbytočné, no vzhľadom na to množstvo pozitív, ktorými táto miniséria disponuje, to za až tak veľkú chybu nepovažujem. Som presvedčený o tom, že väčšina divákov tento westernový klenot ocení od prvej až po poslednú minútu.

HODNOTENIE: ****

Klady

• inteligentná réžia s dôrazom na detail